Az esemény részletei

Benjamin H. Bratton médiateoretikus szerint ma egy olyan interface kultúrában élünk, amelyben a technológiai közvetítettség alapvetően határozza meg a valósághoz való viszonyunkat. Ezek az interface-ek (internet) megjelenésükben ma még inkább hasonlítanak a könyvekre, a 3D-s tervezés és a VR hardware-ek tömegmédiummá válásával azonban a videójáték formátum válhat kitüntetetté. A szintetikus és szimulált világok új szerepet vázolnak fel az egyénnek, a testnek, a társas viszonyoknak, a kultúrának vagy a fizikai tér- és időszemléletnek. A Magyarországon hiánypótló konferencia az új technológiák valóságképző természetét vizsgálják a különböző művészeti- és tudományterületekről érkező nemzetközi megszólalókkal. 

10:00 – 10:30, regisztráció. Az eseményen való részvétel regisztrációhoz kötött, RSVP: festival@realityresearch.info. Az előadásokon való részvétel ingyenes, a konferencia nyelve angol (a magyar nyelvű előadásokat tolmácsoljuk).

10:30 – 11:00 NAGYFI Richárd (informatikus – társadalomtudós) A virtuális valóság tündöklése és hanyatlása és tündöklése: összefoglaló a mai VR szemüveg létrejöttének technológiai és társadalmi előzményeiről. #intro

11:00 – 11:30 A Metaversum. A legfontosabb különbség a virtuális valóság és az emberi kultúra más alternatív valóságai között (másvilág, álmok, drogok által előidézett pszichedelikus utazások), hogy a VR egy technológia által közvetített tapasztalás. Ugyanakkor kérdés marad, hogy a virtuális valóság meg tud-e szabadulni azoktól az elképzelésektől, amelyek még a korábbi "másik világokhoz" kötődnek? SEPSI László előadása. #cult 

11:30-12:00 A test-diskurzus. A digitális kultúra képekkel lázad a természet ellen, aminek a test is része (volt). A képek elvitatják tőlünk a testi világtapasztalatot, és képtapasztalatot erőltetnek a helyébe. NEMES Z. Márió (író, költő, esztéta) előadása #body

12:00 – 12:30 A virtualitás és a valóság nem szigorú értelemben elválasztható, egymással szembenálló kategóriák, hanem olyan destrukturált rendszermaradványok, amely kölcsönösen megfertőzik, áthatják egymást. Az egyik szféra megértése nem lehet teljes a másik szféra vizsgálata nélkül. Előadásunkban a digitalitás virulens, burjánzó, inhumán jellegét vetjük össze az elgyengülő, összeomló, megszűnö, valójában a 'szimbólumok halála', a jelképes jelentések összeomlása és berobbanása által jellemezhető 'valósággal', úgy hogy nem eltávolítjuk ezeket a létszinteket egymástól, hanem a 'paroxizmus' keretén belül egyesítjük azokat. HORVÁTH Márk (filozófus, az Absentology alapítójának) előadása #philosophy

12:30 – 14:00 ebédszünet

14:00 – 14:30 Kiterjesztett valóság és serious games. Hogyan használjunk valós (városi, biológiai) adatokat a játékok vagy a digitális művészet területén? Alternatív forgatókönyvek kontra a való világ. Virtuális világok mint kibernetikus architektúrák, amik valós adatokkal dolgoznak. Daniel SCHWARZ (DE) előadása. #seriousgames

14:30 – 15:00 A virtuális valóság nem egy új világ, amit a vakmerő, mohó és enyhén népirtó felfedezők vesznek birtokba azért, hogy majd a szabadság földje és a bátrak otthona lehessen. A VR egy új univerzum több billió potenciálisan lakható világgal. Ennek az új univerzumnak minden egyes atomját vállalatok birtokolják teremtésének legelső pillanatától. Területének törvényei a vállalati ügyvédek által írt felhasználói engedélyek. Kormányzása algoritmikus. Mirko STOJKOVIC (RS) (Faculty of Dramatic Arts Belgrade) #society

15:00–15:30 
Spekulatív fikció & easter eggs. Artist talk: Jelena VISKOVIC #art

15:30 – 16:00 
Pekko KOSKINEN (FI) - Christiane HÜTTER (DE): A #COPPP Budapest projekt metodológiája. A Reality Research Center egy előadóművészeti csoport, amelyet Helsinkiben alapítottak 2001-ben. Munkájuk alapja a kritikus nézőpont, amely megfigyeli, megkérdőjelezi és megújítja a környező valóságról alkotott képünket performatív eszközökön keresztül. #performance

16:00 – 16:30 
Peter Tomaz DOBRILA (SI)
A technológia alapú művészet számtalan olyan materiális vagy immateriális folyamatot jelent, amely során változatos valóságrétegek születnek. A digitális csak a szimulákrum szimulákruma - mégis valóság.
A művészet intermediatizálásával a multiszenzuális, reszponzív média környezetek világába léptünk, amelyek sokszor a kibernetikát és számítógépes folyamatokat helyezik szembe a tradicionális formákkal. Peter Tomaz Dobrilla elektornikai mérnök, informatikus, a maribori KIBLA multimedia center alapítója.

16:30 – 17:00 
Joris WEIJDOM (NL): A Mixed Reality élmény dramaturgiája. A virtuális- és kiterjesztett valóság technológiák jelenlegi robbanása óriási teret nyitott a kísérleti mixed reality élmények előtt, amelyek az egész testtel számoló, magával ragadó történetmesélés természetét kutatják. A potenciálisan új médium felfedezése egy tudományközi megközelítést kíván a tervezőktől, akiknek egyszerre szükséges a film- és a játékipar, az interaktív média és a színház területeinek know-how-ival dolgozniuk.  #design

17:00 - 17:30 
Maria GARDIZI (DE): A Hatsune Miku-jelenség. A virtuálistól a fizikaiig. Ki az a Hatsune Miku? Egy divatikon, egy zenész, egy idol? Annyit mindenesetre tudunk, hogy Japán legnagyobb sci-fi irodalmi díjának türkisz hajú győztese egy szupersztár. Az első virtuális szupersztár, akit valaha megalkottak. #popculture

17:30-18:00
Három évtized alatt a számítógépes játékok ikonográfiája alaposan megváltozott. A kezdeti időszak absztrakciójához képest – amikor egy fát néhány pixel jelenített meg – ma a hiperrealizmusnál tartunk: a fa levelét algoritmusok generálják ki és természetes formákat utánoznak. Virtuális ökoszisztémák, vizuális hihetőség, avatár pszichológia. Alternatív világok és a videójátékok – a DEVIL COW ENTERTAINMENT játékfejlesztő csoport prezentációja #games